Jump to Navigation

Mantelzorg

Eén persoon op 4 krijgt tijdens zijn leven te kampen met psychische problemen. Velen onder hen staan er (gelukkig) niet helemaal alleen voor: ze zijn omringd door ouders, kinderen, partner, vrienden, collega’s, …     De zogenaamde mantelzorgers. Diegene die zorg dragen voor iemand die ze graag hebben. Mantelzorgen kan fysiek en emotioneel zwaar zijn, op sociaal vlak moet je je leven aanpassen, er zijn financiële gevolgen,… Het kan je leven op z’n kop zetten. Zorgen voor iemand is echter ook een positieve ervaring. Het geeft voldoening en is verrijkend. De draagkracht en de draaglast moeten wel in evenwicht zijn. Als je energie op raakt en de balans helt naar de verkeerde kant, dan is er een risico op overbelasting.

 

Mogelijke alarmsignalen zijn:

  • Je sluit jezelf op, je kan niet er meer over praten met anderen

  • Je verwijt de zorgvrager veel. Negatieve gedachten overheersen.

  • Je hebt geen energie meer en het kan je ook niet veel meer schelen.

  • Je verwaarloost jezelf en je uiterlijk.

  • Je hebt last van symptomen van stress: hartkloppingen, slecht slapen, afvallen, nek -en/of hoofdpijn, oververmoeidheid….

  • Je reageert je eigen frustraties en ongenoegen af op de zorgvrager.

  • Je begint de zorgvrager onbewust te verwaarlozen.

  • Je onderhoudt de woning niet meer, waardoor de zorgvrager en jij in onhygiënische omstandigheden moeten leven. 

 

Enkele tips:

  • de relatie tussen mantelzorger en zorgvrager verandert door de zorg
  •         

    luister goed naar je eigen lichaam en geest. Kijk naar wat jou energie geeft

  •          

    ruimte voor jezelf is noodzakelijk om de zorg vol te houden

  •          

    stel je open voor complimenten

  •          

    praten met anderen die in dezelfde situatie zitten, kan deugd doen

  •          

    praat erover als het je teveel wordt, bezie dit niet als persoonlijk falen

  •          

    bewegen: een gezonde geest in een gezond lichaam

  •          

    informeer je voldoende over o.a. mogelijkheden aan hulpmiddelen, voorzieningen, betaalbaarheid thuiszorg, ...

  •          

    schakel van in begin voldoende professionele hulp in

  •         

    durf zelf eens ‘neen’ zeggen: bij momenten weigeren zorg te geven

  •          

    durf zelf hulp te vragen, ga er niet van uit dat ‘anderen het maar moeten zien’  

  •          

    Vlaams Expertisepunt Mantelzorg: hier vind je informatie over hoe je als mantelzorger goed voor jezelf zorgt, welke diensten ondersteuning bieden thuis en buitenshuis, de mogelijkheden die er zijn om mantelzorg en werk te combineren, hulpmiddelen,…

  •          

    Similes: laagdrempelig aanbod aan informatie voor iedereen en lotgenotencontact voor familieleden van psychisch kwetsbare mensen. Er is ook een specifiek aanbod voor Kinderen van Ouders met een Psychisch Probleem (KOPP). 



Main menu 2

Page | by Dr. Radut