Jump to Navigation

Mantelzorg

 

Eén persoon op 4 krijgt tijdens zijn leven te kampen met psychische problemen. Velen onder hen staan er (gelukkig) niet helemaal alleen voor: ze zijn omringd door ouders, kinderen, partner, vrienden, collega’s, …     De zogenaamde mantelzorgers. Diegene die zorg dragen voor iemand die ze graag hebben. Als mantelzorger heb je het vaak erg druk. Zo is er je zorgtaak in combinatie met je thuissituatie en misschien ook nog een werkgever. Het is daarom niet altijd evident om tijd te vinden voor jezelf.

 

Mantelzorgen kan fysiek en emotioneel zwaar zijn, op sociaal vlak moet je je leven aanpassen, er zijn financiële gevolgen,… Het kan je leven op z’n kop zetten. Zorgen voor iemand is echter ook een positieve ervaring. Het geeft voldoening en is verrijkend. Je kan iets betekenen voor iemand en samen veel mooie momenten beleven. De band met iemand maakt dat je mantelzorger bent en dat je het volhoudt. Veel mantelzorgers herkennen zich in: 'ik vind het vanzelfsprekend om te doen' of 'ik doe het uit liefde en genegenheid'.

 

De draagkracht en de draaglast moeten wel in evenwicht zijn. Als je energie op raakt en de balans helt naar de verkeerde kant, dan is er een risico op overbelasting. Mogelijke alarmsignalen zijn:

 

  • Je sluit jezelf op, je kan niet er meer over praten met anderen
  • Je verwijt de zorgvrager veel. Negatieve gedachten overheersen.
  • Je hebt geen energie meer en het kan je ook niet veel meer schelen.
  • Je verwaarloost jezelf en je uiterlijk.
  • Je hebt last van symptomen van stress: hartkloppingen, slecht slapen, afvallen, nek -en/of hoofdpijn, oververmoeidheid….
  • Je reageert je eigen frustraties en ongenoegen af op de zorgvrager.
  • Je begint de zorgvrager onbewust te verwaarlozen.
  • Je onderhoudt de woning niet meer, waardoor de zorgvrager en jij in onhygiënische omstandigheden moeten leven. 

 

Enkele tips:

 

·         Besef dat de relatie tussen mantelzorger en zorgvrager verandert door de zorg zoals bijv. kinderen die voor hun ouders gaan zorgen, huishoudelijke taken komen voortaan bij één partner terecht, ed.

 

·         Als mantelzorger geef je en blijf je geven maar vaak schakel je daarbij de reflex om voor jezelf te zorgen uit. Luister goed naar je eigen lichaam en geest. Kijk naar wat jou energie geeft.

 

  • Jij als mantelzorger hebt ook wensen en behoeften en moet eens tussenuit. Want wat als jij als mantelzorger er onder door gaat? Ruimte voor jezelf is noodzakelijk om de zorg vol te houden.

  • Stel je open voor complimenten: waardering en erkenning krijgen voor je inzet geeft je een boost.

  • Er over praten met anderen die in dezelfde situatie zitten, kan deugd doen (lotgenotencontact).

    Bewegen: een gezonde geest in een gezond lichaam

    Informeer je voldoende over o.a. mogelijkheden aan hulpmiddelen, voorzieningen, betaalbaarheid thuiszorg, …

    Van in begin voldoende professionele hulp inschakelen: poetshulp, gezinszorg, nachtzorg, woningaanpassing, …

    Merk je bij jezelf of een andere mantelzorger dat de zorg ontspoort? Aarzel dan niet om erover te praten en hulp te zoeken.

  • Zie dit niet als een persoonlijk falen. Dat het niet loopt zoals jij het wil, wijst erop dat je eigen grenzen zijn overschreden. Het is een signaal om de zaken anders aan te pakken.

    Durf zelf eens ‘neen’ zeggen: bij momenten weigeren zorg te geven, omdat je zelf rust en ing nodig hebt.

    Durf zelf hulp te vragen, ga er niet van uit dat ‘anderen het maar moeten zien’ 

 



Main menu 2

Page | by Dr. Radut