Jump to Navigation

Draagkracht en draaglast

Iedereen heeft het wel eens moeilijk, ervaart stress of zit in een dip. De ene keer kunnen we er beter tegen dan de andere keer. Stress heeft te maken met de hoeveelheid spanning of druk die we ervaren. Wanneer de eisen die aan jou worden gesteld of die je aan jezelf stelt, overeenkomen met wat je aankunt, wordt gesproken van gezonde spanning of gezonde stress. De draaglast (de belasting) en de draagkracht (de belastbaarheid) zijn dan met elkaar in evenwicht. De draaglast wordt gevormd door factoren en eisen uit je omgeving die spanning veroorzaken. De draagkracht wordt bepaald door je mogelijkheden om stress te voorkomen en er mee om te gaan. Een mooi model om draagkracht en draaglast in beeld te brengen, is dat van de weegschaal. We voelen ons goed wanneer die in balans is.

Problemen ontstaan wanneer de draaglast groter wordt dan de draagkracht. De weegschaal slaat over naar één kant. Dit kan gebeuren doordat er bijvoorbeeld veel in korte tijd gebeurt of het heel druk is, waardoor de draaglast groter wordt (zwaarder). Maar het kan ook zijn dat je moe of ziek bent, waardoor je draagkracht vermindert. Resultaat is dat de eisen die gesteld worden groter zijn dan wat je aankunt of denkt aan te kunnen.

Een tijdje houden we zo’n situatie best vol. De meeste mensen hebben wel een reservetank waar ze uit kunnen putten. Duurt dit echter te lang, dan bezwijken we onder de druk. Dit moeten we proberen te voorkomen!

Soms gebeurt het dat je draaglast groter wordt dan je draagkracht. Dit kan aanleiding geven tot allerlei stressgerelateerde klachten en tot een (tijdelijke) vermindering van de kwaliteit van de zorg.

Stressgerelateerde kunnen mogelijks leiden tot afwezigheid op het werk (ziekteverlof), burn-out en tot ongezonde leefomstandigheden (slechte eetgewoonten, roken, alcohol- en druggebruik,…).

Niet alleen de persoon zelf maar ook de kwaliteit van zorgverlening kan hieronder lijden. Zo kan je bijvoorbeeld vluchten in routine tijdens je werkuren, voel je je schuldig omdat je minder goed functioneert, verlies je je idealisme, stel je je niet meer open voor gevoelens van collega’s, cliënten, mantelzorgers,…

 

Tips voor zelfzorg

  • Zoek eenvoudige dingen om te ontspannen: een warm bad of een sauna, muziek beluisteren of spelen, een boek lezen, een wandeling maken, in de tuin werken, naar het voetbal gaan, biljarten, relaxatieoefeningen alleen of in groep. Ook lachen doet deugd!
  • Probeer zoveel mogelijk herinneringen op te halen aan positieve en deugddoende ervaringen. Kijk bijvoorbeeld nog eens naar je vakantiefoto's.
  • Zorg elke dag voor iets leuks: even niets doen, een vriendin opbellen, iets gaan drinken met vrienden,… Doe jezelf een plezier met een cd, boek of nieuw kledingstuk.
  • Stel je doelen niet te hoog. Minder hoog gespannen verwachtingen leiden tot meer haalbare doelen en dus tot grotere tevredenheid.
  • Probeer datgene te doen waarvan je zelf denkt dat je het moet doen. Spiegel je niet aan de verwachtingen of eisen van familie of vrienden.
  • Zorg voor voldoende beweging in de buitenlucht.
  • Probeer anders te denken over wat je overkomt. Hoe denk je over tegenslagen, situaties, gebeurtenissen? Zijn er bepaalde denkpatronen? Zorg voor afleiding en richt de aandacht op iets anders. Zet een andere bril op: vervang opvattingen door andere, meer realistische opvattingen.
  • Praat erover. Het is niet altijd gemakkelijk om gevoelens uit te drukken in woorden. Tracht toch aan je omgeving duidelijk te maken dat je je niet goed voelt. Familieleden en vrienden kunnen een echte steun betekenen.
  • Ook je leidinggevende kan je ondersteunen.
  • Contacteer Tele-onthaal voor een anoniem gesprek als je niet over je gevoelens of problemen met familie of vrienden kunt praten. Bij Tele-Onthaal zijn er mensen die luisteren, meedenken en tijd maken. Tele-Onthaal kun je 24 uur op 24 uur, 7 dagen op 7 bellen op het gratis nummer 106. Soms lukt onlinecontact makkelijker dan praten. Via www.tele-onthaal.be kun je op geregelde tijdstippen chatten met een Tele-Onthaalmedewerker.




Main menu 2

Page | by Dr. Radut