Jump to Navigation

Assertiviteit is een keuze

Het is niet de bedoeling om altijd en overal assertief te zijn. Het is goed mogelijk dat je er in een aantal situaties voor kiest om niet voor je eigen belangen op te komen. Het is echter belangrijk dat je assertief kan zijn als je dat wil en als het nodig is. Het is belangrijk dat je de keuze hebt om te reageren zoals je zelf wil. Assertiviteit vereist een goede zelfexpressie: zowel verbaal als non-verbaal.

Tips om assertiviteit verbaal te uiten

  • Ga eerst na wat je precies wil zeggen.
  • Via ik-boodschappen kan je aangeven wat je van iets vindt of hoe je je erbij voelt, zonder bedreigend of agressief over te komen.
    Bijvoorbeeld: "ik heb het gevoel dat…, ik heb het er lastig mee dat…".
  • Laat ruimte voor overleg.
  • Verantwoord jezelf niet teveel, laat je niet verleiden tot zijwegen of eindeloze verklaringen.
  • Vermijd woorden als “liever niet, excuseer, sorry,…”.
  • Formuleer klaar, duidelijk en ondubbelzinnig wat je wil overbrengen.
  • Kies een goed moment om je gedachten en gevoelens te uiten. Dat wil zeggen: niet wanneer iemand heel prikkelbaar of moe is of wanneer je zelf heel boos bent,...
  • Geef niet te snel op. Herhaal je boodschap als het nodig is.

Tips om assertiviteit non-verbaal te uiten

  • Wanneer je assertief wil reageren, moet je non-verbaal rustig, ontspannen, vriendelijk en zelfzeker overkomen. Verzorg je lichaamshouding, gelaatsuitdrukking, bewegingen, ademhaling, stemgebruik en je oogcontact. Bijvoorbeeld: kijk de ander aan zonder te staren, praat duidelijk verstaanbaar, zorg voor een stevige rechte houding,… Wees je bewust van je lichaamstaal, bewegingen, gebaren en de effecten ervan op anderen.
  • Zorg ervoor dat je verbale en je non-verbale boodschappen overeenstemmen. Een ernstige boodschap breng je niet al lachend, want dan ontkracht je meteen wat je zegt.


Main menu 2

Page | by Dr. Radut