Jump to Navigation

6.Geweldloze communicatie

Geweld in communicatie is overal: in het verkeer, tussen partners, op het werk… Het komt voor in allerlei vormen. Van de herkenbare agressieve uitbarstingen tot sociale uitsluiting, stiltes en roddels.

Er zijn vier stappen die kunnen leiden tot geweldloze communicatie:

Stap 1 – Beschrijf de feiten

Deze eerste stap is al onmiddellijk de moeilijkste. Hoe scheid je feiten van interpretatie? Wat is het verschil tussen:

 ”Je bent duidelijk kwaad” en ”Ik heb de indruk dat je kwaad bent?” of  Je doet je best niet voor mij” en “Je was voor de derde keer deze week te laat”.

Vaak lijken onze interpretaties van feiten onweerlegbaar, en toch zit er vaak een andere verklaring achter. Iemand die er kwaad uitziet, heeft misschien gewoon een slechte dag en kan even niet meeleven met jou. Iemand die steeds te laat is heeft misschien veel pech, of kan zich niet goed focussen op een schema. Dat heeft niet noodzakelijk iets met jou te maken.

De feiten scheiden van jouw perceptie erop, is een eerste stap. Zo geef je de andere persoon ruimte om duidelijk te maken wat zijn of haar standpunt is, zonder zich te moeten verdedigen.

Je lijkt me kwaad, klopt dat?” of ”Het is niet de eerste keer dat je te laat bent, is het moeilijk voor jou om je aan een vast tijdstip te houden?”.

Geef ruimte, en ontvang informatie.

Stap 2 – Beschrijf jouw gevoel

Dat je de ander ruimte geeft om zijn/haar standpunt uit te leggen, betekent niet dat jij daar niks bij mag voelen! Vaak wordt geweldloze communicatie verward met een of andere ongevoelige, zweverige vergevingsgezindheid. Dat is helemaal niet de bedoeling!

Je mag gerust kwaad, ongerust, teleurgesteld, verdrietig, jaloers zijn. Maar schuif de schuld niet in de schoenen van de ander! Je ervaart deze dingen door jouw interpretatie, neem dat mee in je communicatie. ”Je bent voor de derde keer te laat deze week, ik ben eigenlijk een beetje teleurgesteld”. Daarmee geef je de ander ook ruimte om mee te leven met jou, in plaats van zich onmiddellijk te moeten verdedigen.
Toon hoe jij de situatie ervaart en je zal in de meerderheid van de gevallen begrip en respect krijgen. Veelzeggend zwijgen is NIET hetzelfde als communiceren hoe je iets ervaart.

Stap 3 – Vermeld jouw noden

Achter een gevoel zit een nood. Je wil veiligheid, waardering, respect, samenhorigheid, orde, zelfexpressie,… Druk ook deze nood uit, zodat de ander weet waarom je verveeld zit met de situatie. Dan ontstaat ook de mogelijkheid dat de ander zijn of haar noden uit. Pas dan wordt een gesprek mogelijk over het vervullen van elkaars noden en het oplossen van het conflict.

Stap 4 – Suggereer iets                                                                    

Stel iets voor dat jouw noden zou vervullen. Maak het concreet en zorg dat er met ja of nee op geantwoord kan worden. ”Ik wil graag hebben dat je vanaf nu op tijd komt” is geen suggestie, het is een eis! Bovendien klinkt het niet erg aanlokkelijk. Beter zou zijn ”Zou je in het vervolg op tijd kunnen komen?”.



Main menu 2

Page | by Dr. Radut